In timpul atelierelor de creativitate si dezvoltare personala, am remarcat un interes deosebit al copiilor si adolescentilor pentru anumite exercitii de autocunoastere. Asa cum stim, procesul de dezvoltare personala incepe cu autocunoasterea iar copiii si adolescentii au nevoie sa se descopere, sa afle cine sunt si , abia apoi sa stie cum vor sa se construiasca pe ei insisi pentru viata de adult.
Si in acest an, multi dintre copiii de gimnaziu pareau sa fie deja preocupati de alegerea pe care o au de facut privind profesia lor, lucru remarcabil de altfel, pentru ca pregatirea incepe devreme, predictibilitatea este o nevoie reala pentru a construi o strategie de succes dar si pentru ca au de partea lor timpul si constientizarea nevoii de a face devreme aceasta alegere.
Asa cum era de asteptat, cativa dintre copii, creind scenariul reusitei lor profesionale, au intrebat ce se intampla daca vor constata ca au ales gresit sau ca nu le mai place. Prin analogii cu experiente din viata lor de pana acum, copiii au inteles ca “reconfigurarea traseului” este o nevoie fireasca aunci cand se cere o schimbare dar si ca orice experienta in plus are un sens si ne ajuta sa ne dezvoltam atata timp cat nu o consideram esec sau alegere gresita.
De asemenea, analizand situatiile cu care s-au mai confruntat in timp si pe care le-au catalogat drept “esecuri”, au reusit sa isi puna intrebarile corecte si sa isi raspunda la ele astfel incat sa inteleaga ce a fost insuficient in procesul luarii deciziilor lor in trecut. O experienta neanalizata presupune o lectie neinvatata. Asadar, fara a ne autocritica excesiv sau fara a trai emotii negative, resentimente sau furie pentru ca “am esuat” intr-o anumita directie, ar fi util sa intelegem daca ne doream cu adevarat acel lucru, cat de util ne era si ce am fi putu face diferit pentru a reusi.
Aceste tipuri de exercitii au demonstrat inca odata nevoia copiilor de a fi ghidati in analiza alegerilor lor dar si nevoia de imbunatatire a comunicarii dintre copii, parinti si profesori.
Psiholog-psihoterapeut Lorena Diaconescu
Asociatia pentru Educatie si Sanatate MENS SANA