Serialele, aplicațiile digitale și jocurile online au devenit o normă pentru copii și adolescenți, care petrec tot mai puțin timp ȋn lumea offline. Gabriela Zârnoveanu, jucătoare profesionistă și antrenoare de tenis, aduce în prim-plan lumea fascinantă a sportului și a dezvoltării armonioase a copiilor prin tenis și nu numai. Gabriela împărtășește perspectivele sale asupra îndrumării copiilor către sport și provocările care însoțesc această călătorie.
Gabriela este jucătoare profesionistă de tenis și antrenoare. În paralel cu antrenamentele personale și participările la competiții naționale și internaționale, ea se ocupă atât de inițierea copiilor în acest sport complex, cât și de antrenarea celor care au început drumul pe calea performanței.
- Cum ajung în ziua de azi copiii la tenis? Sunt atâtea alte activități extrașcolare, cât și sporturi pe care le au la dispoziție.
GZ: Cei mai mulți dintre ei au deja modele pe care le-au văzut la tv, iar succesele Simonei Halep au contribuit la aducerea pe teren a multor fetițe care își doresc să ajungă ca ea. Băieții vor să joace ca Roger, ca Nadal. Tenisul este un sport cu o acoperire mare în media, astfel că cei mici, îndrumați de părinți, vizionează meciuri din diverse competiții.
- Are școala din ziua de azi un rol în îndrumarea copiilor la tenis (sau la orice alt sport)?
GZ: Eu personal am ajuns la tenis printr-o selecție de abilități fizice de la școală: a venit un antrenor de tenis, ne-a organizat un concurs de alergare și așa ne-a selectat. Am fost la diverse școli la începutul activității mele ca antrenor pentru a promova cursurile de inițiere printre copii. Profesorii au fost receptivi și au încurajat copiii să participe.
- Au școlile, liceele terenuri de tenis?
GZ: Sunt foarte puține licee care au terenuri de tenis, cele cu profil sportiv sau cele private, internaționale, cu o bază logistică complexă. Altfel, copiii pot practica acest sport în baze de tenis, care sunt în număr destul de mare, atât în București, cât și în țară.
- Care ar fi vârsta potrivită la care un copil poate începe tenisul?
GZ: Vârsta de 6 ani este potrivită, copilul are deja dezvoltate aptitudini psihomotrice: poate executa mișcări complexe, se poate coordona, este atent și se concentrează pentru execuția unor mișcări repetitive. Tenisul, ca orice alt sport necesită disciplină și are o rutină de execuție, pe care un copil mai mic de vârsta de 6 ani nu se poate concentra. Am avut și copii mai mici, cu care poți face jocuri specifice vârstei dacă lor le place să petreacă timp la sport, în aer liber, dar procesul de învățare începe mai târziu pentru ei.
- Ce rol au părinții în îndrumarea copiilor către tenis?
GZ: Părinții sunt principalii îndrumători, împreună cu școala. De multe ori ei înșiși practică acest sport și îi aduc și pe copii. Sunt și situații în care părinții vin să învețe tenis pentru a juca cu copiii care deja joacă.
- Ce avantaje au copiii care practică tenisul? Cum îi convingem să nu mai petreacă așa mult timp în online, la seriale, la jocuri pe calculator?
GZ: Copiii se dezvoltă fizic armonios, tenisul este un sport care implică multe grupe musculare. Își dezvoltă atenția, puterea de concentrare, disciplina, spiritul de echipă (chiar dacă este un sport individual, în cadrul inițierii copiii interacționează, socializează, își dezvoltă spiritul de competiție și de fair play). Cei care au aptitudini, progresează și își doresc, pot trece mai departe către sportul de performanță.
- Copiii din ziua de azi au un program încărcat la școală, au ore la after school și diverse alte activități extrașcolare. Nu este obositor să practice și un sport?
GZ: Inițierea nu este atât de solicitantă, copiii pot lucra în grupe, astfel că efortul nu este la o intensitate care să pună presiune pe organism. Sigur că este nevoie de o bună organizare a programului astfel încât să nu apară oboseala și ulterior refuzul de a practica tenisul. Am auzit copii care se duceau la înot și apoi veneau la tenis. Dacă un copil practică două sporturi, acestea trebuie distribuite în zile diferite, altfel copilul va obosi repede și riscă de asemenea să se accidenteze.
- Când crezi că un copil poate face pasul spre performanță? Cine alege?
GZ: Ca antrenor poți observa că un copil are aptitudini motrice, calități fizice și psihice care să-i permită să înceapă participarea în competiții. Prioritară însă este dorința copilului și încurajarea părinților. Ca antrenor, poți oferi feedback cu privire la progresul copilului și îl poți îndruma într-o primă faza să participe la competițiile intermediare, care sunt de un nivel începător, astfel încât să-și poată testa abilitățile în regim competițional. Cine are rezultate bune în această etapă de cele mai multe ori face pasul spre competiții oficiale, organizate pe categorii de vârstă.