Din ce in ce mai multe persoane, copii si adulti, fac afirmatia ca la scoala se invata multe lucruri inutile si chiar ca unele materii nu au sens in programa scolara.
Daca afirmatia este facuta de copii sau adolescenti, este clar ca in spatele cuvintelor sta posibila repulsie a elevului fata de o materie anume sau fata de temele pe care le are de facut dar, implicit, si fata de profesor uneori.
Daca insa afirmatia este facuta de adulti, atunci avem ipoteza ca poate, parintii sunt foarte implicati in a-si ajuta copiii la rezolvarea temelor si, in functie de claritatea sarcinii, durata de rezolvare si timpul mai mult sau mai putin pe care il au la dispozitie, fac astfel de aprecieri. Este important sau neimportant?
In perceptia adultului, poate fi realizata o ierarhie a lucrurilor importante pe care le-au invatat pentru ca le-au parcurs la timpul lor si au avut ocazia sa se foloseasca de toate aceste achizitii. Copilul insa, trebuie stimulat sa descopere, sa afle, sa experimenteze. Evaluarea sa proprie se va realiza in timp in functie de aptitudinile sale, de interesele pe care le manifesta de-a lungul dezvoltarii sale si, desigur, va veni o zi in care va concluziona ca unele lucruri nu ii trebuie insa sunt diferite de cele considerate de parintii lor ca fiind neimportante.
Totusi, schimbarea perceptiei copilului asupra sensului invatarii si a beneficiilor pe care le vor obtine, vor determina motivarea acestuia pentru a invata lucruri noi. Imprietenirea cu sarcina de lucru si observarea diferentelor in timp ca si volum de cunoastere ii vor da copilului satisfactie.
Constatam adesea, noi adultii, ca temele copiilor din ziua de azi sunt foarte diferite si greoaie comparativ cu temele care se dadeau in urma cu cativa ani si asta pentru ca evolutia rapida a tehnologiei a schimbat multe in perceptia, abilitatile si preferintele copilului digital iar continuturile de studiat au devenit mai dificile si mai complexe loc sa devina doar diferite: mai accentuata latura vizuala si mai multa diversitate in prezentarea continuturilor (folosind inclusiv tehnica moderna).
Psiholog-psihoterapeut Lorena Diaconescu
Asociatia pentru Educatie si Sanatate MENS SANA