Interviu – Psiholog-psihoterapeut Lorena Diaconescu, presedinte al Asociatiei pentru Educatie si Sanatate MENS SANA | Mens Sana

Interviu – Psiholog-psihoterapeut Lorena Diaconescu, presedinte al Asociatiei pentru Educatie si Sanatate MENS SANA

  1. Care sunt cele mai importante efecte ale școlii online asupra elevilor?

Multi dintre copii dar si multe cadre didactice au putut remarca in cele cateva luni de scoala online ca oboseala este sporita desi participa la acelasi numar de ore de curs la care participau inainte de pandemie la scoala, fata in fata.

Din punct de vedere vizual, zona pe care ne focusam atentia este mai ingusta iar comunicarea se reduce la forma comunicarii verbale, pierzand detalii importante din comunicarea nonverbala si paraverbala. Este adevarat ca scoala online si participarea la ore prin intermediul platformelor online presupune o uzura mai mare, o concentrare mai intensa si e firesc sa ne simtim mai obositi.

De asemenea, lipsa diversitatii sarcinilor pe parcursul a 5-6 ore in care se deruleaza scoala online, presupune oboseala psihica si scaderea rapida a puterii de concentrare.

De asemenea, desi timpul este o resursa importanta pe care o economisim pentru ca nu ne mai deplasam pana la scoala, acesta poate fi un beneficiu dar produce si efecte nedorite: lipsa de miscare precum si lipsa deplasarii dintr-un loc intr-altul, proces necesar pentru a aduce diversitate vizuala de care creierul nostru are nevoie pentru a se relaxa (contact vizual cu alte persoane, perindarea unor imagini si peisaje prin fata ochilor nostri, deconectarea pentru un timp scurt de la toate sarcinile etc).

  1. In ce mod s-ar putea schimba comportamentul copiilor ca urmare a izolării impuse de pandemie? Își vor pierde abilitățile de comunicare?

Nevoia copiilor de a socializa este foarte accentuata in aceasta perioada si, asa cum se poate observa, traversam un proces complex in care relatiile se reconfigureaza, metodele de comunicare se schimba si ele iar izolarea prelungita ii face chiar si pe copii sa se punain contact mai clar cu nevoile lor proprii. Chiar daca aceasta reprezinta o pauza din invatarea si exersarea abilitatilor sociale ale copiilor, aceasta va gasi o oarecare compensare in dezvoltarea comunicarii preponderent verbale.

  1. Puteți oferi 2-3 exemple de măsuri/soluții prin care părinții își pot susține copiii pt a traversa mai ușor aceasta perioadă dificilă?

Ce putem face? Este foarte important sa identificam acele ritualuri de peste zi care marcheaza un inceput de etapa sau un final si sa le adaptam la noile conditii. De exemplu, ar fi foarte bine daca am tine cont de faptul ca tinuta pe care am purta-o daca am merge la scoala ar trebui purtata si in orele de scoala online. Astfel, ne vom conecta mai bine la sarcina de lucru si la rolul de elev pe care il indeplinim in acel interval de timp.

De asemenea, la finalul orelor de studiu, ritualul de a ne schimba hainele, de a ne spala pe maini si de a ne pregati pentru masa de pranz (sau pentru cina, dupa caz) ne va ajuta sa realizam cu adevarat deconectarea de la sarcini si revenirea la confortul tinutei de casa, potrivita pentru activitatile de timp liber.

Organizarea camerei in care un copil invata, chiar daca spatiul este redus, trebuie sa separe locul rezervat invatarii – de exemplu la birou sau la o masuta – de locul in care copilul se poate juca sau poate face orice altceva (de ex. Pe canapea, pe covor, in pat sau oriunde obisnuieste sa faca alte activitati).

Asadar, sa nu uitam ca ordinea din camera are legatura cu ordinea din cap si ca micile ritualuri pot crea acea impresie de demarcare a etapelor de peste zi.