Ce facem cu resursa noastră cea mai de preț – timpul – azi, când școala online sau școala după un scenariu alternativ, ne împiedică să ne facem planuri foarte clare?
Păi nu avem decât să facem o listă cu activitățile noastre zilnice pe care le vom împărți în două categorii: constante și incerte.
În prima categorie, vor intra clar orele de masă (preferabil în familie), orele de studiu (indiferent dacă la școală sau în mediul online), orele alocate pentru teme și activitățile de timp liber.
Acum ne punem însă întrebarea dacă nu cumva activitățile de timp liber intră în categoria „incerte”. Și constatăm că da, așa este, depindem de evoluția pandemiei pentru a decide dacă vom merge la înot, tenis, club de pictură sau de dans, ori de actorie sau altceva.
Ce putem face pentru a diminua stresul cauzat de incertitudine dar și nemulțumirea față de obstacolele pe care le întâmpinăm în asigurarea stării noastre de bine? În primul rând, avem nevoie de diversitate. Cât timp suntem limitați în a face unele lucruri, ar fi bine să ne asigurăm că avem o paletă mai largă de activități și că ne planificăm corect timpul. Spre exemplu, dacă am planificat două ore pentru teme într-o zi, acestea trebuie să aibă și pauze iar pauza să nu fie alocată unui joc pe tabletă sau telefon pentru că, practic, dispare funcția pauzei pentru relaxare. Iată de ce, cât timp realizăm o temă, suntem concentrați asupra ei după care ar fi firesc un moment de relaxare/detașare de sarcină. Comutarea atenției de la o temă asupra unui joc, presupune un alt tip de concentrare deci tot o solicitare a atenției și a concentrației și, practic, relaxarea atât de necesară nu se produce. Rezultatul va fi că randamentul în învățare scade iar ultima parte rezervată acestei sarcini nu va mai avea rezultate.
Este foarte potrivit să comunicăm cu cineva în pauza de relaxare, să ne plimbăm, să facem un duș, să lenevim (fără tabletă sau telefon). Intenționat nu am precizat că putem mânca în pauză pentru ca e bine de știut că nu se învață cu burta plină. După masă se impune o pauză pentru digestie.
De asemenea, să nu uităm să alocăm timp odihnei, să dormim un număr de ore potrivit pentru refacerea fizică și psihică, astfel încât, actul de învățare să nu se realizeze pe un fond de oboseală sau de iritare. Un somn de calitate, între orele potrivite în funcție de vârstă, poate fi decisiv în performanța școlară. Putem lua exemplul sportivilor care au un regim de viață sănătos și echilibrat fără de care nu pot obține rezultate sau nu ar putea atinge performanța.
Așadar, cuvântul de ordine este “organizare”. Ne trebuie echilibru și diversitate pentru ca mintea noastră să funcționeze ca un burete și să absoarbă cu bucurie tot ce este nou și util.
Psiholog-psihoterapeut Lorena Diaconescu
Asociatia pentru Educatie si Sanatate MENS SANA