Procesul de adaptare la scoala online | Mens Sana

Procesul de adaptare la scoala online

Asa cum au putut remarca atat copiii cat si parintii, adaptarea la scoala online sau la noile conditii de telemunca au reprezentat un proces indelung si anevoios. Numai faptul de a sta multe ore in spatiul personal pe care l-am invadat cu energii ce tin de profesia noastra sau de sarcinile de scoala ale copilor inseamna o schimbare destul de apasatoare dar la aceasta se adauga un soi de confuzie intre sarcinile de scoala si cele de timp liber, iar diversitatea lipseste cu desavarsire mai ales atunci cand timpul pauzelor dintre orele online precum si orele de timp liber le ocupam cu jocuri pe calculator sau alte activitati care presupun acelasi tip de activitate: focusarea atentiei pe un display.

Atat elevii cat si profesorii au constatat ca scoala online, respectiv concentrarea pentru acelasi numar de ore, produce o stare de oboseala mai mare comparativ cu efortul depus la scoala in interactiunile fata in fata. Evident explicatia acestui fapt consta in suprafata redusa asupra careia se focuseaza atentia, lipsa unei parti importante din comunicare (nonverbala si paraverbala) si lipsa de diversitate de care creierul uman are atat nevoie.

Ce putem face? Este foarte important sa identificam acele ritualuri de peste zi care marcheaza un inceput de etapa sau un final si sa le adaptam la noile conditii. De exemplu, ar fi foarte bine daca am tine cont de faptul ca tinuta pe care am purta-o daca am merge la scoala ar trebui purtata si in orele de scoala online. Astfel, ne vom conecta mai bine la sarcina de lucru si la rolul de elev pe care il indeplinim in acel interval de timp.

De asemenea, la finalul orelor de studiu, ritualul de a ne schimba hainele, de a ne spala pe maini si de a ne pregati pentru masa de pranz (sau pentru cina, dupa caz) ne va ajuta sa realizam cu adevarat deconectarea de la sarcini si revenirea la confortul tinutei de casa, potrivita pentru activitatile de timp liber.

Organizarea camerei in care un copil invata, chiar daca spatiul este redus, trebuie sa separe locul rezervat invatarii – de exemplu la birou sau la o masuta – de locul in care copilul se poate juca sau poate face orice altceva (de ex. Pe canapea, pe covor, in pat sau oriunde obisnuieste sa faca alte activitati).

Asadar, sa nu uitam ca ordinea din camera are legatura cu ordinea din cap si ca micile ritualuri pot crea acea impresie de demarcare a etapelor de peste zi.

 

Psiholog-psihoterapeut Lorena Diaconescu

Asociatia pentru Educatie si Sanatate MENS SANA