Proiect MAGIA CUVINTELOR | Mens Sana

Proiect MAGIA CUVINTELOR

,,Te rog”, ,,Îmi pare rău”, ,,Mulțumesc” sunt printre cuvintele magice care au puterea de a ne schimba viața și relațiile. Impactul lor va fi cu atât mai mare, cu cât vom ști să le folosim încă de la vârste fragede. 400 de elevi din grădinițele și școlile primare din Sectorul 2 al Capitalei învață despre importanța acestor formule, în cadrul proiectului ,,Magia cuvintelor”, finanțat de Primăria de sector și implementat de Asociația pentru Educație și Sănătate Mens Sana.

,,La trei, cinci sau șapte ani, copiii prind repede, iar obiceiurile căpătate la aceste vârste au toate șansele să fie urmate tot restul vieții. Însă, ei au anumite nevoi specifice, atunci când vine vorba despre învățare. E greu să îi ții atenți perioade lungi de timp, trebuie să le vorbești ,,pe limba lor”, să le structurezi și să le prezinți informația într-un mod pe care creierul lor să îl poată înțelege și asimila. Activitățile trebuie să fie interactive, să îi implici în acțiune, să le iei constant feedback-ul și să faci toate astea într-un mod distractiv”, spune Lorena Diaconescu, psihoterapeut Mens Sana.

Specialiștii din echipa proiectului au ales să îi învețe pe cei mici despre cuvintele magice și importanța lor prin piese de teatru, cu actori, dar și cu păpuși. Eroii poveștilor sunt atât personaje de basm, precum zâne și spiriduși, dar și copii care trăiesc situații similare cu cele din viața de zi cu zi a elevilor. Astfel, elevii înțeleg cum să se comporte frumos cu prietenii/colegii lor la joacă sau la școală, cum să aibă o atitudine constructivă față de teme și cum să răspundă părinților atunci când aceștia le cer să participe la diferite treburi casnice. În același timp, învață cum să își gestioneze emoții precum furia sau frustrarea în anumite circumstanțe și cum să își ceară scuze atunci când greșesc față de prieteni, părinți sau profesori.

,,Astfel de proiecte sunt un sprijin real și binevenit atât pentru cadrele didactice, cât și pentru familiile copiilor. Dezvoltarea inteligenței emoționale este la fel de importantă precum cultura generală. Teatrul este un instrument extraordinar, cu impact pozitiv în educația celor mici. E bine că iau contact cu el încă din grădiniță sau primii ani de școală și sperăm ca părinții să le dezvolte călătoria în lumea culturală”, spune Lorena Diaconescu, psihoterapeut Mens Sana.

Bullying-ul este unul dintre fenomenele cele mai îngrijorătoare din școlile românești. Un raport OMS, din 2019, plasează țara noastră pe locul trei din 42 de țări analizate, la capitolul bullying. Acest comportament agresiv poate avea consecințe pe viață asupra celor implicați, fie că este vorba despre agresori, agresați și chiar martori. El poate fi replicat și la maturitate, dacă nu este corectat la timp. Metodele complementare de educație și stimularea inteligenței emoționale de la vârste mici previn comportamentele deviante și ajută la o dezvoltare armonioasă a copiilor.